Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2008-09-09 / 10:17:51
Ämnet är bestämt

Nu är det första steget taget. Jag och A-K har ringat in ett ämne som vi vill skriva om. Vad sägs om denna syftesformulering till vårt examensarbete: Vår ansats är att undersöka hur forskningen gällande svenskämnet ställer sig till grammatik-
undervisningen och hur den förespråkas realiseras. Med detta som utgångspunkt vill vi vidare ta reda på hur svensklärare på gymnasieskolor i en stad i Mellansverige beskriver sin grammatik-
undervisning. Syftet med arbetet är sedan att jämföra hur verkligheten stämmer överens med forskningsidealet. Utöver jämförelsen åsyftar vi att även undersöka hur styrdokument och läromedel för svenskämnet i gymnasieskolan möjliggör denna "ideala" undervisning.


Personligen tror jag att det kommer att bli riktigt intressant att ta reda på detta, men om du nu frågar dig varför vi vill skriva om grammatikundervisningen kan jag svara såhär: Anledningen till vårt intresse för grammatikundervisningen är att vi själva snart står inför att planera och genomföra vår egen undervisning. Då vi av erfarenhet upplever att både lärare och elever kan finna grammatiken abstrakt och svårtillgänglig vill vi se om och hur vi kan ändra på det. Genom vår undersökning vill vi få ett grepp om och hur forskning och verklighet överensstämmer och samarbetar eller ej, för att se om det är möjligt att genomföra den "ideala" undervisningen. Genom att ta reda på vad forskning och verksamma lärare säger kan vi bilda oss en uppfattning om ämnets karaktär och de möjligheter som finns att arbeta med det. Det centrala syftet är således att skapa en egen uppfattning om hur vi kan genomföra vår grammatikundervisning. Hitta vår egen roll.


Vad tycks?

 /minilli


Kommentarer
Postat av: caisa

Spännande =)

2008-09-09 @ 19:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback