Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2010-03-12 / 10:01:20
Park Güell - Una maquina de agua

I onsdags var vi på en guidad tur i Park Güell. En otroligt vacker plats i Barcelona, designad av Antonio Gaudí (som mycket annat här i staden). Guiden, densamme som i Barrio Gótico, gav oss en rundvanring som startade i parkens övre hörn och tog oss ner för de sligrande stigarna till marknaden, ödlan och "pepparkakshusen". Det vi fick lära oss är att parken inte bara är vacker, den och också fylld av symbolik, och att Gaudí inte bara designade för utseendets skull, utan kanske främst för funktionens. Parken byggdes som ett lyxigt bostadsområde på välbärgade Barcelonabor. Cirka 60 hus skulle byggas, men det var på tok för dyrt och på 1800-talets slut var det lite jobbigt att bo så långt utanför stan när det inte fanns rulltrappor och metro.

Vägarna upp till den högsta punkten symboliserar vägen upp till Gud.

Två kors vridna åt alla väderstreck, plus ett tredje som ser ut som en

pil som pekar upp till himlen.

pil --> gud

 

De runda stenarna som ligger längs med hela stigen symboliserar Rosenkransen,

det vill säga ett radband, så att man kan resitera sin böner på väg mot Gud.

 

 

Stigarna som slingrar sig runt på berget är inte bara tänkta för fötter.

De fungerar också som uppsamling och fördelning av vatten över det

steniga berget. Bron på bilden är som en akvedukt och pelarna och

staketet hjälper till att samla in vatten från regn och dimma. Genialt!

Det är inte bara snyggt med andra ord, som vår guide sa =)

 

Ser ni vågen? Ännu mer symbolik! Detta valv av stenar

symboliserar den våg som uppstod när Moses delade havet

med sin vandringsstav. Vi höll oss också torra därunder!

 

Snön ligger vit på taken, endast Gaudí är vaken.

Det var här han bodde, mitt i parken, utan sällskap

och blev lite udda och smågalen på köpet. Jag tror

det här är ett av de tre hus som byggdes i parken.

 

I taket till markanaden finns vacker mosaik. De fyra

stora runda dekorationerna symboliserar de fyra års-

tiderna, och de 14 små symboliserar månårets faser.

 

Ödlan som alla vill fotas tillsammans med är väl

värd all denna uppmärksamhet. Allt vatten som

samlas upp på berget genom Gaudís smarta kon-

struktioner kommer till slut ut genom ödlans mun.

 

Vi hittade en elefant! Denna antika rondell

har en ingång som ser ut som bakbenen

på en elefant och i mitten ser man snabeln

...eller?

 

Det får vara allt för mig.

Nu har du blivit riktigt

allmänbildad av att läsa

detta inlägg =)

/minilli


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback