Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2010-04-01 / 00:09:10
Montserrat

Oj vilken utflykt jag har gjort idag. Det började med att Dani, hennes mamma Elba, Ida och jag åkte tåg en timme. Jag var lite besviken på utsikten från tågfönstret för vi åkte mest förbi industriområden med fula fabriksbyggnader och noll storslagen natur, men det kom att uppvägas senare. Tåget stannade nedanför foten av berget Montserrat, det sågtandade berget. Därifrån åkte vi bergsbanan upp till klostret, La Virgen Morena och utsikten. Jag kan säga att jag är glad att jag inte tog linbanan upp för berget, utsikten från bergsbanan var tillräckligt spännande och jag höll mig hårt i sätet.

Jag vet inte hur jag ska beskriva upplevelsen på berget. Det är ett pilgrimsmål. Den svarta madonnan som färgats av århundradens offerljus lockar både troende och turister. Det gör även utsikten. Jag är inte religiös, men känslan av att vara nästan 1000 meter över havet  och titta ut över världen, den är gudomlig.

Vi gjorde en liten pilgrimsvandring på Montserrat då vi åkte 500 meter ner för berget och gick en slingrande stig som ledde till ett kapell. Längs med vägen fanns vackra statyer föreställande Jesu lidande, död och uppståndelse. Passande såhär under påskveckan. Det lilla kapellet låg halvt insprängt i berget och det iponerade mer på mig än den stora basilikan med sina guldutsmyckningar och Madonnan. Kapellet luktade lugn, Finnåker och värme.

På väg upp för berget igen blev jag otroligt snurrig. Jag vet inte om det var den tunna luften eller den ständiga svindeln som spökade, med vår utflykt tog verkligen på krafterna. Jag tror att nästan alla som besökt berget under dagen somnade på tåget hem. Elba som höll sig vaken berättade om två killar som klev på några stationer senare. De tittade sig förvirrat omring när de såg alla sovande människor och frågade var vi hade varit egentligen. Åtta timmar efter start kom vi tillbaka till utgångspunkten för vår resa, vår metrostation. Nöjda med dagen och uppfyllda av en kanske gudomlig känsla.

Basilikan på berget


PS. Efter utflykten uppsökte vi en bar och såg på fotbillsmatchem mellan Barcelona och Arsenal. 2-2 till FCB och Zlatan gjorde båda målen =) DS.

Kommentarer
Postat av: Syster

är det du som har tagit bilden?

2010-04-01 @ 21:58:44
Postat av: minilli

hihi, vi tog maaaaaassor av bilder, men när jag skrev inlägget låg de fortfarande på idas dator. Så, denna bild är faktisk inte tagen med min kamera...men den är fin =)

2010-04-02 @ 09:56:32
URL: http://m
Postat av: Linda F

Åh! Det är så fantastiskt vackert där uppe! Helt otroligt! Abrazos! (Så trevligt att Cat Stevens gjorde dig glad i morse! :)

2010-04-02 @ 22:45:54
Postat av: Anonym

Ja Linda, visst är det underbart =)

2010-04-04 @ 18:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback