Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2008-06-10 / 22:02:02
Tvättstugans budord

TA BORT LUDDET I TORKTUMLARFILTRET OM DU INTE VILL HAMNA I HELVETET!!!

Ja, det finns väl få saker som upprör så många som den gemensamma tvättstugan. Att komma överens med sina grannar verkar i just detta utrymme vara svårare än allt annat. Jag har hittills lyckats undgå större bråk och arga lappar. Kanske beror det på att jag faktiskt gör rent luddfiltret. Jag försöker också att anpassa mig efter de budord som finns uppsikade på anslagstavlan utanför tvättstugan. Ni vet, där står sånt som Lämna utrymmet som du själv vill finna det eller Bokad tvättid förbrukas om tvättstugan inte används inom en halvtimme och klassikern Kom ihåg att göra rent torktumlarfiltret efter dig. Enligt min erfarenhel verkar det som att om dessa regler bara följs kan grannsämjan fortgå. Då kan man tillsammans klaga på själva tvättstugans utformning, torkrummets okapacitet att torka osv  i stället för på varandra och på så sätt skapa en slags tvättstugegemenskap.

Men idag fick jag en dos av grannarnas tvättstugerivalism som jag gärna klarat mig utan. I stället för att skriva en arg lapp riktar jag nu all min ilska mot dessa puckon i min blogg. Jag var hemma hos E idag och hjälpte henne med tvätten. Det följande handlar alltså om hennes grannar. (Mina är så snälla så) Tvättiden för E var slut och samtidigt som hon bar ut sina kassar kom grannparet in och fyllde maskinerna. Vi hängde upp sängklader och skjortor i torkrummet, med avsikten att hämta detta inom en timme. Min uppfattning är att torkrummet får användas efter tvättiden så att det man tvättat hinner torka. Logiskt. (I min egen bostadsrättsförening är vi dessutom två tvättstugor som delar på ett värdelöst torkrum, men det är en parantes.) När vi kommer ner en timme senare verkar grannparet tyckt att vi inte hade något att göra i "deras" torkrum för ute i korridoren stod en vagn med all E's tvätt nerknölad, vått och torrt om vartannat. Så hade det nog legat en stund för allt var nu fuktigt och extremt skrykligt. Då kunde jag inte hålla mig. Svor för mig själv. Jag var tvungen att se hur mycket tvätt paret hade haft eftersom att de tydligen behövde alla linor. När jag tittar in hänger mitt i rummet TVÅ PÅSLAKAN och thats it! Va fan! Hade det varit svårt att skjuta E's fortfarande våta tvätt lite åt sidan och delat på utrymmet? Så skulle jag ha gjort. Hur hade du själv reagerat om du var dem? Och hur hade du reagerat om du var den som fann din tvätt nerknölad i en korg? Jag hade stor lust att slänga deras påslakan i papperskorgen men behärskade mig för att inte falla ner på deras sandlådenivå. Moget av mig!

Slutsaten är att jag vill flagga för ytterligare ett tvättstugebudord: Dela med dig!


/minilli

Kommentarer
Postat av: Syster

cp grannar

ni skulle stått kvar där tills dom kom ner igen så skulle ni ställt dom mot väggen pch frågat varfför dom gjorde sådär!!

2008-06-12 @ 10:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback