Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2009-05-27 / 09:13:08
?Cómo se dice "väckarklocka"?

Då var en spanskatenta avklarad. Tre timmar satt jag och svettades över reflexiva verb och preteritumändelser. Jag tycker att det gick riktigt bra, bortsett från En sak. Jag hade slagit upp ett ord innan tentan för att jag visste att jag skulle ha användning för det. I tentan ingick att skriva om hur en vanlig morgon brukar se ut, vad man gör (reflexiva verb!) och vilka tider o.s.v. Jag ville glänsa med att skriva "Väckarklockan ringer och jag vaknar..." Men så gömmer jag bort vad väckarklocka heter! Skit! Dessutom använde jag fel verb för "ringer". I spanskan ringer inte väckarklockan, den låter (sonar). Vilken miss bara för att jag ville verka bättre än jag är. Sånt får man igen...

Och om ni undrar hur man säger väckarklocka så kan jag berätta att det heter: despertador!

/minilli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback