Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2009-02-16 / 20:33:56
Utmaning: KÖPSTOPP

Det känns som att jag behöver en utmaning. Något som jag kan berätta om efteråt och säga att "Det där klarade jag av!" En utmaning som jag tror är svår att bemästra för en shoppingnjutande-oftainpulshandlande-jagvillha-tjej som jag är att införa ett köpstopp. Det är onekligen något som behövs då jag upptäckt att jag alltför lätt påverkas av det konsumtionssamhälle jag lever i. All konsumtion idag påverkar både min ekonomi och miljön, vilket båda är något jag anser behöver bevaras. Så av anledningar som en personlig vendetta mot mitt onödiga shoppande, för min egen ekonomis skull och för miljön, har jag bestämt mig för att:

Jag ska sluta köpa kläder!

Du kan följa mitt försök här på bloggen. Det kommer att bli gråt, abstinens, sura miner och antifasoner till en början. I bloggen ventilerar jag både fula och fina resultat av min utmaning. Om jag fuskar måste det publiceras här så att du kan skälla på mig. Du får gärna peppa mig också! För jag SKA klara denna utmaning!

Så till reglerna:
  • Inget impulsshoppande
  • Inga nya kläder what so ever
  • Om jag akut skulle behöva nya kläder för att en åsna åt upp allt i min garderob är det endast second hand som gäller (För miljön och min ekonomis skull)
  • Fönstershopping är okej =)
  • Hur lång tid pågår utmaningen? Målet är att se hur länge jag kan klara ett köpstopp, så utmaningen pågår löpande. Hur lång tid tror du jag klarar innan köpdjävulen övermannar mig?
Har du förslag på fler regler så meddela mig. Var skoningslös! Vad händer t.ex. om jag skulle fuska? Hur länge ska köpstoppet gälla? Vad får jag som belöning om jag klarar det?

Önska mig lycka till!

Lycka mig till!

/minilli

Kommentarer
Postat av: ROSAMARTINA [bloggdesign]

Om du köper en tröja eller nåt annat, som du faktikst inte får göra - då får du lämna tillbaka den och ge pengarna till mig. Det är nog den bästa regeln av alla. Den näst bästa regeln är att om du nu skulle shoppa nåt - då får du lämna tillbaka det och ge pengarna till Röda Korset!

2009-02-16 @ 21:30:11
URL: http://rosamartina.blogg.se/
Postat av: minilli svarar

Bra regel! Antagen =)

(om jag inte behöver köpa mat för pengarna)

2009-02-16 @ 21:33:04
URL: http://minilli.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, satte inte du köpstopp för ett tag sen med, men har redan brutit det? Jag är ledsen gumman, men mkt mkt tveksam till att du kommer klara detta...;)

2009-02-17 @ 08:26:06
Postat av: Mallan

jag tror du håller ut till våren då alla nya fina kläder kommer in!

Det är inte en lätt utmaning du tagit dig. JAG trodde jag skulle spara pengar här i leksand men icke...

Jag håller tummarna syster

you can do it!!

2009-02-17 @ 17:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback