Min värld är fylld av funderingar, drömmar, hjärnspöken, kärlek och poesi. Det yttrar sig som mina ljusa och mörka sidor. Dessa skriver jag   om för min egen skull, men självklart också för Dig som råkar trilla in i min värld. Du välkomnas att läsa mina åsikter och jag hoppas att du   reagerar på dem. Våga tycka! Det här är bara en blogg. Dela med dig av dina tankar vettja! Nu bär äventyret av till härliga Barcelona!

2009-04-08 / 21:09:19
Öronmärkt

Appropå den dåliga uppdateringen här kan jag ju uppdatera med att berätta om en sak jag har lärt mig idag. En liiten stackare till tanke som fastnat i håven. Och så sprider jag samtidigt lite allmänbildande kunskap om genetik. För genetik är ett spännande ämnesområde om arvsanlag, dominanta gener och virvlande DNA-spiraler. Typ. Dagens lärdom är att det är en enda gen som styr hur våra öronsnibbar ser ut. Är dina fladdriga och lösa som mina, eller fasta, så de liksom sitter ihop med käkpartiet? Den gen som gör fladdriga öronsnibbar är dominant och därför är det vanligast. Det räcker alltså med att en förälder har anlag för fladdergenen för att barnet ska få lösa snibbar. Jag ska genast inspekter mina föräldrars öron.


Blev nån klokare av det här? Meddela då institutionen för öronmärkta genetiska arvanlagsfrågor (IÖGAF), eller varför inte skicka en bild?


/minilli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback